Tina Lenz

Tina werkt als design antropoloog aan diverse participatieve projecten vanuit verbeeldende etnografie op basis van grounded theory, ontstaansgericht naar het collectief ontvouwen van alternatieve mogelijkheden. Zij rondde een bachelor Grafisch Ontwerpen af aan St. Joost School of Art & Design Breda en volgde in 1997 een master Design aan het Sandberg Instituut Amsterdam. In 2009 nam zij deel aan de pre-master Antropologie VU, gevolgd door een Erasmus exchange bij KU Leuven. In 2017 behaalde Tina de master Kunsteducatie Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Als freelance cultuur expert begeleidt zij masterstudenten Industrieel Ontwerpen TU Delft en als gastdocent is zij verbonden aan Design Academie Eindhoven, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en CAFA School of Design Beijing.

In 2018 organiseerde Tina het ontwerpend onderzoek Moving Moengo in samenwerking met Magda Augusteijn, bewoners van Moengo en kunstacademie Nola Hatterman, Paramaribo. Als artist-in-residence en met bijdrage van Amsterdams Fonds voor de Kunst realiseerden ze in 2019 bij Werkplaats Molenwijk Framer Framed in Amsterdam-Noord de tentoonstelling Van Amulet to Artefact. In 2020 werd het artistiek onderzoek Ritueel Geopend opgezet met winkelcentrum de Drieslag in opdracht van Ruimtekoers met bijdrage van Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. In 2021is het lentefeest Norooz gelanceerd en doorontwikkeld als jaarlijks terugkerend ritueel Sunshower Picknick met steun van Fonds voor Cultuurparticipatie. Samen met initiatiefnemer Madelinde Hageman vinden bij Framer Framed Taal voor Eenzaamheid workshops plaats. Met de Toren van Babel, een kunstproject op NDSM, nodigen TAAK en Stichting NDSM-werf lokale communities uit om samen een grote installatie met stadsverhalen en toekomstverbeeldingen te creëren op de werf in Amsterdam Noord. In opdracht van VriendenLoterij Fonds als onderdeel van Stichting DOEN  heeft vanaf mei 2021 tot juni 2022 een explorerend onderzoek plaatsgevonden naar de resonantie-ervaringen omtrent radicale verbeelding bij deelnemers van sociale kunstpraktijken. Naast gesprekken, observaties, het maken van vignetten en toepassen van actieve methoden hebben participanten hun percepties gedeeld door te reageren op de vraag: welke indruk heeft deelname aan de sociale kunstpraktijk bij jou achtergelaten?